بیوگرافی و زندگی نامه استاد علی نصیریان+تصاویر و گفتگو

 

بیوگرافی و دانلود عکس جدید استاد علی نصیریان

بیوگرافی و زندگی نامه استاد علی نصیریان+تصاویر و گفتگو

علی نصیریان « زادهٔ ۱۵ بهمن ۱۳۱۳ » در تهران , هنرپیشه بازی زنده , سینما و تلویزیون و نمایشنامه‌نویس اهل ایران است . او در سال ۱۳۸۰ نشان رتبه یک هنری را از رئیس‌جمهور وقت اخذ کرد .

زندگینامه علی نصیریان

علی نصیریان , روز دو شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۱۳ خورشیدی دیده به جهان گشود . او در سال ۱۳۲۶ به متوسطه پیرنیا در چهار خط مش گمرک رفت و در آنجا با جمشید سزاوار , اسماعیل داورفر و مهدی فتحی همکلاسی شد . در سال ۱۳۲۹ به طور همزمان با درس متوسطه , در کلاس جامعه باربد در خیابان لاله زار نیز اسم نوشت . این کلاس را اسماعیل مهرتاش در سال ۱۳۰۵ راه و روش انداخته بود و در آن موسیقی , نمایش زنده و ادبیات درس می‌داد . وی در سال ۱۳۳۰ کتاب هنر تئاتر را خواند . وی در کلاس تئاتر سعدی که همسر عبدالحسین نوشین آن را سازمان می کرد نیز کمپانی کرد . او در سال ۱۳۳۵ جایزهٔ اولیه مسابقهٔ نمایش‌نامه‌نویسی را برای نمایش بلبل سرگشته اخذ کرد . فیلم گاو ساخته داریوش مهرجویی اولیه کار سینمایی وی بود . نصیریان در سال ۱۳۶۲ نقش حاکم شارح را در سریال سربداران بازی کرد , نقشی که در میان تمام نقش‌هایش تا آن مورخ اختصاصی بود . آقای هالو , کفش‌های میرزا عید باستانی , شیر سنگی , ناخدا خورشید , هزاردستان , سال‌های خاکستری , بوی پیراهن یوسف و میوه ممنوعه از آثارهای شایان توجه و به یادماندنی او است . او در ۱۳۸۰ تحت عنوان یکی‌از چهره‌های به یاد ماندنی اهل ایران در رشتهٔ بازیگری بازی زنده و سینما شناخته شد .

گفتمان با علی نصیریان

چه شد که وارد میدان بازیگری شدید؟

پدرم فراوان مذهبی و در عین درحال حاضر صاحب و مالک ذوق وسلیقه بود . خانه ما نیز آن دوره در عرصه شاپور بود . در آن جا قهوه منزل های اکثری وجود داشت که مدام مراسم نقالی برپا بود . در روزها محرم نیز تیم های تعزیه اکثری به محله ما می آمدند . اینجانب با پدرم به تماشای تعزیه می رفتم و از به عبارتی زمان به بازیگری عشق مند شدم .

در‌حالتی که بخواهید به گذشته بازگردید , به خاطره چه چیزی می افتید؟

به خاطره تقلید کردن هایم از بشر هایی که بازی می کردند , تعزیه اجرا می کردند یا این که معرکه می گرفتند و . . . . این تقلیدها برایم خیلی دیدنی و شیرین بود ; به شکلی که هنگامی به آن زمانه تاءمل میکنم , فورا همین ها در ذهنم نقش می بندد .

این عشق و علاقه مندی از چه وقتی برای تان جدی شد؟

از سال دوم متوسطه به صورت جدی کار خودم را آغاز کردم . در دبیرستان دوستی داشتم به اسم بهمن فرسی که یکی‌از دو سال از ما بزرگ تر بود . وی یک روز به اینجانب اعلام‌کرد که میخواهم تئاتر کار کنم . اینجانب نیز رفتم و با وی همیاری کردم .

بیوگرافی و زندگی نامه استاد علی نصیریان+تصاویر و گفتگو

او‌لین تجربه بازیگری تان به چه شکل بود؟

هرگاه به تماشای نمایش های سیاه بازی می رفتم , آن قدر زیر تأثیر آنها قرار می گرفتم که حرکات آنها‌را تقلید می‌کردم , ولی او‌لین حضور جدی اینجانب در تئاتر مرتبط با زمان متوسطه است که با چندین نفر از دوستانم ـ که تمامی آن‌ها ابعاد از بازیگران بزرگ تئاتر شدند ـ تیم تئاتر خط مش انداختیم . به کلاس های تئاتر نیز می رفتم . به همین بهانه لاله زار پاتوق به عامل اجرای تئاترهای ویژه در آن دوران , خیلی زود نام گروه ما بر راز لهجه ها به‌زمین‌خورد . جمشید مشایخی و عزت الله انتظامی نیز از اعضای ثابت مجموعه ما بودند , البته به جهت وضعیت ویژه آن روزگار , از ما در سینما استفاده نمیشد . هرچند اینجانب خیلی عشق و علاقه مند به بازیگری در سینما بودم .

کی وارد تلویزیون شدید؟

در سال ۱۳۳۷ تلویزیون سری جمهوری اسلامی ایران راه اندازی شد و دو سال بعد از آن همکاری سازمان هنرهای دراماتیک با تلویزیون در قالب اجرای نمایش های زنده تلویزیونی صورت گرفت . برای این اجراها ۶ مجموعه گزینش شد و اینجانب نیز که از سال ۳۶ به استخدام سازمان هنرهای زیبا درآمده بودم , سرپرستی یکی‌از این مجموعه ها را برعهده گرفتم و اکران های متعددی را در تلویزیون اجرا کردم که منجر شد مردمان من‌را بشناسند . در مجموع بیشتراز ۵۰ نمایش زنده تلویزیونی در رده هنرپیشه یا این که کارگردان داشتم و همزمان با بهره‌برداری سالن سنگلج , کارگردان یا این که هنرپیشه اجراهای صحنه ای هم بودم .

تامل میکنم با فیلم گاو وارد سینما شدید .

آری , همین طور است . سال ۱۳۴۲ نمایشی را به نام گاو در تلویزیون به طور زنده اجرا کرد یم که در سال ۴۸ غلامحسین ساعدی تالیف کننده این کار , داریوش مهرجویی را به ما معرفی کرد و اظهار‌کرد : در درحال حاضر نوشتن فیلم طومار ای با همین نام و مسئله هستم . قصدشان این بود تا کاری جدید و سوا از سینمای متداول بسازند . تیم ما درین فیلم بازی کرد و اینجانب نقش مش اسلام را داشتم . در آن زمان ۳۴ ساله بودم . پس از گاو به توصیه آقای مهرجویی , سناریوی آقای هالو را نوشتم که فیلم دوم اینجانب بود . آقای هالو صرفا تجربه اینجانب در قضیه فیلم نامه نویسی بود و با اعتنا به عشق و علاقه ام به کار اجرا , دیگر فیلم نامه نویسی را ادامه ندادم . پستچی , دایره مینا و ایوان پشتی مکتب آفاق که بعد ها نامش به مکتب ای که می رفتیم تغییر‌و تحول کرد , اعم از فیلم هایی بود که مجموعه ما با مهرجویی همکاری کرد‎
شغل های بزرگ شما مانند سربداران و هزار دستان بعد از انقلاب صورت گرفت , دراین مورد بیشتر توضیح بدهید .
در سال ۵۹ بازنشسته شدم و زیرا دیگر تیم نداشتیم , تئاتر کار نکردم و وارد شغل های چهره‌ای شدم و در سریال های هزاردستان و سربداران که جزء او‌لین گروه های تلویزیونی بعد از انقلاب بود , حضور پیدا کردم . محمد علی نجفی را قبلی از انقلاب دیده بودم . وی برای بازی در نقش حاکم شارع , در تیم سربداران از اینجانب دعوت کرد و بعداز قرائت نمایش حس کردم نقش خیلی نیکی است که تفاوت متعددی نیز با نقش های گذشته ام داراست . مرحوم رهگذر نوشته مضاعف خیر برای این شرکت متن بود . بازی ام در سربداران رو به انتها بود که آقای حاتمی سفارش نقش ابوالفتح در هزار دستان را مطرح کرد که قرار بود در به عبارتی شهرک سینمایی کار شود . علی حاتمی برای هزاردستان آلبومی از هنرپیشگان را گرد آورد و با گروهی از نوپا های تئاتر که از ده سال ۳۰ کار خودشان را آغاز کرده بودند , این شرکت را ایجادهزاردستان زمان بر شد ولی اینجانب صرفا دو ماه در لوکیشن بازارچه درگیر بودم . حاتمی می خواست این موسسه تازه باشد . تا حدود متعددی نیز موفق شد . در واقع روی هم گذاشتن این تمامی بازیگر کار سادگی نبود . حاتمی به خاطر رفتار خوشش توانست همگی را بدور خودش جمع نماید .

بیوگرافی و زندگی نامه استاد علی نصیریان+تصاویر و گفتگو

در رابطه فیلم کفش های میرزا نوروز توضیح بفرمایید .

در سال ۶۴ فیلم «کفش های میرزا نوروز» را با محمد متوسلانی کار کردم که فیلمی کمدی بود و در آن عصر استقبال متعددی از آن شد و هنوز نیز مردمان آن را خیلی دوست دارا‌هستند . خیلی ها زمانی منرا میبینند , به آن فیلم اشاره می نمایند و می‌پرسند کفش ها چه شد؟ تجربه دیگر کمدی ام سه نصیب از گروه ای به نام خیرالله و صندوق چه اسرار به کارگردانی داریوش مؤدبیان بود که نقش ماشاءالله خان را بازی میکردم که آن نیز کار خیر و خوبی بود .

در یک نگاه کلی به تئاتر و سینما , شما تئاتر را جلوتر میبینید یا این که سینما را؟

تئاتر سبب ساز پرورش فکر شده‌است . سینما نیز سوای اندیشه و تاءمل نمی‌باشد . زیرا سینما در هر حال چهره‌ای تر است . آخرین کار سینمایی اینجانب فیلم جزیره آهنی بود که کارگردان دوچندان برنا , متفکر و ب استعدادی داشت . اما تئاتر طولانی تر آدم را به اندیشیدن وا می‌دارد تا سینما , البته سینمای ما نیز فرهنگ و تمدن و تاءمل دارااست و در حالتی که در جهان مطرح می توان به به همین جهت است . اینجانب اندیشه می‌کنم در هر دو جا می توان اندیشه را دید .

فکر‌میکنید انجام کار مذهبی چه تفاوتی با شغل های دیگر دارد؟

کارگردانی که مبادرت به اجرای اکران مذهبی می نماید , خویش بایستی دارنده اعتقادات مذهبی باشد تا در اثرش صداقت دیده شود . در‌حالتی که باورهای مذهبی کسی قادر نباشد و دست به اجرای نمایش مذهبی بزند , کار صادقانه ای نکرده است . بعضی اشخاص دین و مذهب را عذر و بهانه کار کردن و پول درآوردن قرار می‌دهند . به جهت آماده شدن وضعیت اجرای نمایش مذهبی نباید به سراغ این ژانر از تئاتر رفت , بلکه می بایست نسبت به‌این مقوله یقین داشت تا در‌این کار چیره شویم .

بیوگرافی و زندگی نامه استاد علی نصیریان+تصاویر و گفتگو

سینمای بعداز انقلاب را چه‌گونه بررسی می کنید؟

پس از انقلاب , سینما در گیر تحولی با اهمیت شد و به‌سرعت به سوی ترقی و پیروزی نسبی حرکت کرد . در‌این زمان کارگردان های مضاعف موفقی وارد میدان شدند که همکاری با آنها برای اینجانب شادی بخش بود . در‌این عصر کار سینمایی اینجانب بر عمل های تئاتری غلبه کرد , به گونه ای که اینجانب در ده سال ۶۰ یکی پرکارترین بازیگران سینما بودم و در ۱۲ فیلم حضور جدی داشتم .

شغل های خودتان را به چه شکل می بینید؟

اینجانب شغل های متعددی در تلویزیون داشتم و برخی از گروه ها اعم از سربداران , هزار دستان , گرگ ها و همسایه ها , قسمتی از اثر ها غالب زمان خودشان بوده اند , ولی هیچوقت تمایل خاصی ندارم
برای اینکه حتماً در تلویزیون یا این که سینما باشم . وابسته است که چه چیزی پیش آید و آن چیزی را که تا حدودی حس کنم , بد نباشد قبول می‌کنم . بازیگر می بایست حضور داشته باشد و نمیشود زمان طولانی نباشد و دیده نشود و کم و بیش می بایست کارایی خودش را داشته باشد . شیخ بهایی به کارگردانی شهرام اسدی از شغل های تلویزیونی ام است که هنوز پخش نشد و در فاز دوم این مجموعه نقش پیری شیخ بهایی را در طول شاه عباس بازی کردم .

نظرتان در رابطه تجلیل از هنرمندان و تعیین صورت های به یادماندنی چیست؟

بعداز انقلاب این امور جا افتاده است , به ویژه برای افرادی که زحمت کشیده اند و اکنون به پیری رسیده اند . بعضا از این ها احتمالا خیلی کم تحمل باشند و این برنامه ها سبب ساز میشود دل گیر و افسرده نشوند . این تکریم ها و تجلیل ها برای نسل جوان نیز عالی است که ببینند در‌صورتی‌که زحمت بکشند , وقتی از آنها تقدیر خواهد شد . ما اهل ایران ها مدام حرمت استاد را نگه داشته ایم و این سنتی کهن است و کاری نیز که شرایط کنونی میشود , مبنی بر همین سنت است که خیلی خوب و بها مند است .

پایانی صحبت تان؟

برای همه دوستان خوب , آشنایان و بستگان آرزوی تندستی دارم . هنگامی می‌گویم قوم و قبیله , منظورم تمامی مردمان است . زیرا ما با همگی مردمان قوم و قبیله هستیم . تن درستی بالاترین نعمت پروردگار است . امیدوارم مردمان مراقب خودشان باشند و آرزوی اینجانب این است که مردمان شریف جمهوری اسلامی ایران تندرست باشند .

بیوگرافی و زندگی نامه استاد علی نصیریان+تصاویر و گفتگو